“PortiSign on Mobile: de tijdwinst is enorm!”

Thumbnail
Maarten Thomis

Dankzij "PortiSign on Mobile" kunnen uw klanten snel, efficiënt én veilig documenten ondertekenen op hun smartphone of tablet. En dit enkel met een pincode, net zoals ze hun banktransacties ondertekenen. PortiSign on Mobile bestaat intussen al meer dan een jaar. Het ideale moment om ons oor te luisteren te leggen bij Maarten Thomis van Maarten Thomis Verzekeringen. Wat vindt hij van MyBroker en PortiSign on Mobile?

Goed begonnen half gewonnen

Maarten Thomis werkt nog maar één jaar met BRIO, maar sinds dag 1 is hij actief gebruiker van MyBroker en PortiSign on Mobile. Hij stelde onmiddellijk een mooie e-mailuitnodiging voor MyBroker op en stuurde die vervolgens naar elke klant waarvan hij reeds een e-mailadres had. Sindsdien gaat hij systematisch te werk. “Bij elke nieuwe klant, bij elk contact met een klant, bij elke bij-akte ... stuur ik een uitnodiging. Dus ik ben er wel echt actief mee bezig.”

En dat werpt zijn vruchten af! “Van mijn nieuwe klanten gaat 80% hier vlot op in. Bij bestaande klanten, bij een bij-akte, ligt dit percentage iets lager, maar als ze op kantoor langskomen, trekken we dit ook op tot 80%.” En de klanten zien er volgens Maarten ook echt de meerwaarde van in. “Zij die niet ingaan op de uitnodiging zijn meestal iets ouder, hebben geen e-mailadres of kunnen niet overweg met een pc.” 

De elektronische handtekening al goed ingeburgerd

Ook met PortiSign on Mobile is Maarten direct van start gegaan. En dit zonder sceptische klanten! Ze hebben vertrouwen in de elektronische handtekening. “Mijn klanten hebben helemaal geen probleem met het digitaal ondertekenen van documenten. Soms is er wat gemor wanneer ze de eerste keer een foto van hun identiteitskaart moeten nemen, maar met wat begeleiding verloopt dit vlot. Over het digitaal tekenen via smartphone of tablet zelf heb ik dan ook nog nooit klachten gehad.” Ook met maatschappijen heeft hij nog geen problemen ondervonden. “Ze accepteren de digitale handtekening.” En terecht, de handtekening mag immers niet geweigerd worden. 

Vlotte procedure

We vroegen hem even uit te leggen hoe hij concreet te werk gaat als er een document ondertekend moet worden.

Voor klanten die nog geen MyBroker hebben, legt hij de werking van de app kort uit en benadrukt hij de voordelen: niet meer printen en niet meer posten, goedkoper en sneller! Hij stuurt hen vervolgens een mail zodat ze zich kunnen inloggen. Zodra ze dit gedaan hebben, biedt hij hen het te ondertekenen document aan. “Wanneer ik dan de melding krijg dat het document ondertekend is, kan het niet meer stuk. Alles van die klant verloopt vanaf dan via MyBroker en PortiSign on Mobile.” Inderdaad, als u werkt met maatschappijen die hun bijvoegsels via AS/Web sturen, kan de volledige flow tussen maatschappij, makelaar en klant digitaal.

De tijdwinst is enorm

Wanneer we hem vragen of hij veel tijd wint, reageert hij enthousiast “enorm veel!” 

Toevallig ligt het dossier van Lucienne, een iets oudere dame, op zijn bureau. De enige papieren trouwens die we zien in zijn kantoor. Lucienne wil een polis naar een andere maatschappij verplaatsen. Maarten Thomis verduidelijkt de aanzienlijke tijdwinst even aan de hand van dit concreet voorbeeld. “Kijk eens wat een pak papieren met allemaal stempeltjes dat het getekend terug bezorgd moet worden. Ik heb dat moeten afdrukken, een brief moeten maken en zal dat moeten posten. Ik ga dat op de agenda moeten zetten en ik moet dingen terugkrijgen waaraan ik haar waarschijnlijk zal moeten herinneren, want de kans is groot dat ze het vergeet.” En dan is het werk nog niet gedaan! “Wanneer ik het getekend terugkrijg, ga ik alle papieren moeten inscannen en moet ik dat allemaal ook nog eens linken in BRIO.” 

Het verschil met het digitale traject wat betreft administratieve werklast is volgens Maarten dan ook enorm. “Als ik dit had kunnen doen via PortiSign on Mobile, zoals bij veel van mijn klanten, dan had ik alleen maar mijn berichten moeten integreren en had ik bij een zestal pdf’s rechtermuisklik ‘ondertekening vragen’ moeten doen en het werk was gedaan. De agendamelding had automatisch gecreëerd geweest en na een tijdje had ik, indien nodig, vlot een herinnering kunnen sturen. Mijn productiviteit gaat zo enorm omhoog, het verschil is echt ongelofelijk!”

Een ander, niet te verwaarlozen, voordeel van de digitale handtekening is dat u heel wat geld uitspaart. Maarten Thomis bevestigt: “Het kost zeker minder. Niet meer printen, geen postzegels meer, geen papier meer. Grote kantoren kunnen zo ongetwijfeld heel wat uitsparen!”.

Een handtekening via PortiSign on Mobile mag niet geweigerd worden

De elektronische handtekening via PortiSign on Mobile is geldig voor alle documenten van alle maatschappijen. Als makelaar bent u wel verantwoordelijk voor de identificatie van uw klanten. En hier is Maarten goed op voorbereid. “Ik lees de eID systematisch in wanneer een klant op kantoor komt, een kleine moeite. Bovendien waak ik er van in het begin over dat personen binnen een gezin elk een apart e-mailadres gebruiken voor MyBroker en dus aparte toegangen hebben. Ik laat wel toe dat ze elkaars gegevens kunnen zien in MyBroker, maar zodra het over tekenen gaat, moet het apart: ieder gebruikt zijn eigen smartphone. Dat vind ik logisch.”

Spring nu op de digitale trein!

Om het interview af te sluiten, vragen we wat hij makelaars die nog niet op de digitale trein zitten, aanraadt. “Ze moeten die weg opgaan, het is geen kwestie meer van mogen, maar echt van moeten. Want iedereen gaat het doen. Nu is het nog wat nieuw, soms wat duwen en trekken om het erdoor te krijgen. Maar binnen 5 jaar gaat het volgens mij standaard zijn. Als je dan nog niet mee bent en nog moet leren er mee om te gaan dan denk ik dat het te laat zal zijn. Dat denk ik hé, maar wie ben ik ...” Wel Maarten, bij Portima denken we dat ook! 

Bedankt voor dit interview!